22 siječnja, 2007

ĐURO SUDETA

Đuro Sudeta hrvatski je pjesnik. Rođen je 1903. u Staroj Ploščici, a već u ranoj mladosti obolijeva od tuberkuloze. Iz spoznaje o bolesti i nestajanju vlastitog tijela nastao je njegov lirski dnevnik pun osobnih lomova, grčevito osjetljiv i sav utemeljen na čulnom iskustvu. Nije imao posebnih uzora, nije bio predstavnikom nijedne pjesničke škole, niti je slijedio neki od književnih pravaca.

Sudetu su čitali za vrijeme njegovog kratkog života, Sudetu su čitali i nakon njegove smrti, ali Sudetina književna "fortuna" nikako nije uspjela dobiti u širim književnim krugovima ono mjesto koje sigurno zaslužuje. Za života objavljene su zbirke pjesama "Osamljenim stazama" i "Kućice u dolu". Najpoznatije djelo mu je fantastični roman "Mor" uvršten u antologiju hrvatske književnosti. Umro je 1927. u Koprivnici u 24. godini života.
(Božidar Petrač)


RUKE

Umorne ruke moje,
kako ste suhe i žute -
umorne!

Stavljam vas tiho kraj sebe
na tople jastuke svoje,
da se odmorite.
A tko će vas da odmori?
Vi ste umorne vječno.

Ko vodeno cvijeće hlapite,
kad ga iz vode iščupaju
mlada
uz tihu obalu riječnu.
Zalud vas jastuci mole,
zalud vas tako vole,
vaša je ljubav mrtva,
nju su pokopali davno.

Pa ipak, uboge moje,
nikog do vas nemam -
do boli!
Topim vas dahom svojim,
na mlado vas sunce nosim,
al' vi ste jednake uvijek -
sve ste tužnije, tanje,
malene, male moje!

I jesen kad već dođe,
i proljeće kada požuti
rano,
ja sveđ vas ludo molim
i suzama vas pitam:
za kim ste žalosne tako,
za kim venete tako
uboge ruke moje?

Ali vi ne ćete reći! ...
Šutite, uvijek šutite
nujne;
pa onda i ja zašutim
i stisnem se bliže k vama,
a za kućom netko prođe
i lišće padati stane -
i svuda, svuda je tama...
---


MRTVO SUNCE

Prerano gasiš se, sunce,
bijela radosti moja,
drumovi puni su ptica
i trave crvenih boja.
U šume, u visine
snove sam poslao svoje,
jošte ni minuli nisu
niz tihe dvorove moje.

A ti se već gasiš, toneš
i crne koprene bacaš.
Kud ti se tako žuri,
kud tako žurno koracaš?
---

Još Sudetine poezije

1 komentar:

Anonimno kaže...

Poštovani!
Molim vas, ukoliko imate za prodati neka djela Đure Sudete da mi se javite. Inače, moja je baka rođena Sudeta u Staroj Ploščici.
akraljic@net.hr